2003 SPHERE

KUMA'S FACTORY〜Lido in Venice

OPEN2003(日本代表) Curator:Robert c.Morgan

 

Photo/Jun Asakawa

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KUMAの球体

KUMAは最近の日本において素晴らしい彫刻を発表しているアーティストの一人である。ファンタスティックなフォルムとある種の時間と空間へのシュールレアリスト的な挑戦を表現する才能は、観客を「アートは現世よりも壮大である」と信じ込ませる。
スペインのDALI、アメリカのBOURGEOISのようにKUMAもまた、作品そのものだけでなくプロセスやパフォーマンスも同じくらい重要であるアーティストだ。

2003年、ベネチアビエンナーレの一環でS.FRANCESCO修道教会に設置された作品、"LA LUCE CIRCOLANTE(循環するヒカリ)"についてこう述べている。
「オレは自分の筋肉とテコとラセンとハシゴを使い、ヒカリのタワーを建てるのだ。」
この威風堂々とした作品は、鉄の幹に支えられた10本のガラスの柱が太陽のヒカリを捉え、教会の中庭に放射するというものだ。
KUMAはかつて「同じ温度で溶けながらも鉄は闇を溜め、ガラスはヒカリを湛える。ガラスはヒカリを宿す鉄かも知れない。」とも語っている。

確かにKUMAの彫刻の観念の核心にはそのプロセスの各ステップをほのめかす詩的な暗号がある。
彼が見出した要素から作品を構築するとき彼のコンセプトは変換という作法、すなわち、使い捨てられたモノに生命を吹き込むことである。
KUMAの使命は、何がアートから失われたかをもう1度知ることだ。
彼は鉄、ガラス、彼が出会ったもの、ボルト、針金、ピストン、タービン、パイプ、エンジンや、あらゆるタイプ、性質の使い古された機械の中にスピリッツを見出す。
それを明らかにしている例は初期の主要な作品でその反語的なGenius Control Both(1990) 思惑的でミステリアスなSpace Egg(1993) だ。各作品は構築のプロセスと力強さ、インテリジェンス、直観力で突き進む扇情的な力があることを明らかにしている。
彼は躊躇なく勤勉な道のりを歩み、いつも視点はその段階の先にあり、作品の全体が最終的に完成するまで全体と断片の間を行き来している。

彼の先見的な側面は鉄の溶接による作品で高層ホテル正面の石造りの地面を突き破り、触手を天にわせる巨大な球体、Sky Seed(1993) に顕著に表れている。
作品のコンセプトは、バイオモルフィックヤ宇宙科学や強さ、エネルギーの象徴、時代を乗り越えるための人類の信念のようなものだ。
「創る強さは、生きる強さだ。」とKUMAは断言する。
アートにおいて自制してはならない、日常の出来事を我々自身の感覚に刺激を与える何かに変換させることや、意識を目覚めさせる意志だけが存在している。
「人生は湧き上がるイマジネーションと、どんどん無くなっていく時間との闘いだ。」(KUMA)
アーティストにとって生きることは、宇宙の摂理について既成概念から解放する発見や探求や斬新な描写の発展していくプロセス自体である。

"OPEN2003"のためにKUMAは新しい球体― スリットが開くように、鉄板をボルトで繋げたもの ―を制作した。
昼間、作品はエイリアンのように空間に異彩を放ち鎮座している。それは完璧に洗練されたオブジェを意図しているわけではない。コンセプトは球体が熟考され時間をかけて構築されたように見せることだ。
夜、同じ球体がスペクタクルな様相に変わる。球体の裂け目から弾き出されたヒカリが周辺を照らし、銀河系の外から来たアンドロイド、もしくはリドの海岸に着陸した漂流するUFOのように。この荘厳な鉄のオブジェは取り囲む海辺の大気へ向かってヒカリを放つ。
「オレはフィーリングの科学者だから。」、このセリフは彼が探求する宇宙の摂理、すなわち人間の感性や感覚の宇宙でもあることを意味している。

かつて彼の作品は毎日のように廃棄され捨てられた既製品やスクラップ、つまり、浪費された日常の廃棄物から創られた。
KUMAは"喪われたもの"を甦らせた。経済の綻び、残滓の象徴として追いやられた物質に命を吹き込んだ。
作品は暗黙のうちに人間が引き起こした不測の自然破壊、文化遺産の消費の上に成り立ったエコノミックスタンダードに抵抗している。
オゾン破壊や水質汚濁に陥り、生産効率だけを優先させる人間の精神を欠いた工業生産に取って代わるべき手段や選択肢を示唆するのに必要な、影響力ある役割をKUMAは発揮している。
破壊され除外された全ての物質にKUMAは新しい感性の発見、蘇生のスピリッツ、放射する光、反戦、絶望、そして何かを冷笑する暗喩を込めたパワーを与える。

KUMAのアーティストとしての使命は、生きるという概念に否定的ではなくむしろ前向きな創造者、"人間ダイナモ(発電機)"であることだ。
彼の作品にあるのは批判精神や虚無感ではなく、作品そのもにあるポジティブなエネルギーだ。
ベネチア映画祭開催中にリドで発表される、神秘的であり何かを啓示するようなKUMAの作品に、我々はSF映画の特殊効果やプロセスを思い描くだけではなく、そのフォルムが内に秘める確かな魂の振動を見出すだろう。
KUMAの鉄の球体は人類への警告の標だ。考えるために、論じるために、そして私たちは何者であるかを感じるために。

                         Robert C. Morgan
OPEN2003 Chief Curator

 

Kuma's Sphere


One of the most fantastic contributions in recent Japanese sculpture belongs to Kuma. The ability to express fantastic forms and ideas suggests a kind of Surrealist venture into time and space, an extravagant gesture that seduces the viewer into believing that art is larger than life. Like Dali in Spain or Bourgeois in America, Kuma's role as an artist is as much about process and performance as the structures he builds. "I use my own muscles, with levers, rollers, and ladders, to construct a tower of light," said Kuma in relation to another sculpture, entitled La Luce Circolante, currently on display at the Cloister San Francesco della Vigna as part of the Biennale di Venezia. This imposing work, that stands luminous in the courtyard of the cloister, consists of ten pillars of extruded glass set into iron sheaths. Kuma has said: "Although melted at the same temperature, iron holds darkness within and glass accumulates light. Glass might be iron that collects light."

Indeed, there is a visionary core in Kuma's sculpture, a poetic beacon that enlightens each step of the process. When he builds from found elements, his concept is one of transformation - to transform elements of discarded use and to re-invigorate them with power. Kuma's mission is to rediscover what has been lost to art. He searches for the spirit within the glass and iron, within each found object that he encounters, within the rivets, wires, pistons, turbines, pipes, engines, and used machinery of every type and description.
This is made evident, for example, in major earlier works, such as the ironic Genius Control Both (1990) and his enchanting and mysterious Space Egg (1994). Each work reveals Kuma's incendiary ability to move with force, intelligence, and intuition through the process of construction. He follows an assiduous path, without hesitation, always looking to the next point in time, moving between sections of the whole, until the whole is finally achieved.

His visionary aspect is further revealed in works such as Sky Seed (1993), a large-scale, iron-welded work, in which a welded sphere with a gigantic rising tentacle emerges through broken masonry in front of a high-rise hotel. The concept is based on a biomorphic, science-fiction theme, a theme that symbolizes force and energy , a kind of faith in the human factor to endure through time. "Strength to create = strength to live," asserts Kuma. In art, there can be no holding back, only the will to transform the everyday appearance of things into something that startles our sense of ourselves and awakens our consciousness. According to Kuma: "Life is a battle between flooding imagination and drying up time." For the artist, life is a perpetual process of discovery, of exploration, of developing new imagery, that opens us to new revelation about the nature of our universe.

For Open 2003, Kuma had created a new sphere - a sphere of riveting iron plates with open slits. During the day it sits in space as an alien object. It is by no means intended as a perfectly refined object. The concept is to give the sphere the look of something that has built, constructed over time, conceived and developed in the process of its making. At night the same object takes on the quality of a spectacle. Light from within the sphere burst through the fissures, the slits and apertures, and illuminates the space around it. Like a droid from outer galaxies or an itinerant UFO that has landed on the Lido beachhead, this magnificent work of iron gives a luminescence to the marine atmosphere around it. "I am a scientist of feeling," exclaims Kuma. In this sense, his quest into the nature of the universe also implies a universe of human feeling and sensation.

His art is built from fragments of the everyday world, often readymades and throw-away objects, discards and detritus, in effect, everyday mechanical waste. Kuma wants to revive what has been lost. He revitalizes those used objects that were pushed aside as the symbolic residue of a failed economy. His art is implicitly against those economic standards that make themselves contingent on the destruction of the natural environment and on the erasure of cultural artifacts from the past. Kuma indulges in a necessary power play as a way of showing an alternative to mindless destruction through short-term planning in the manufacturing of goods that will inevitably be dumped into the soil and taint the water and destroy the oxygen supply of our planet. For every object that is discarded and rejected, Kuma empowers it with a new sense of discovery, a revitalized spirit, an emanation of light, a metaphorical resistance against war, despair, and cynicism

Kuma's mission as an artist is to become a human dynamo, a creator beyond any doubt, a force for life rather than conceptually against life. His art is not about negation or nihilism but about the power of the human spirit as manifested through art, the positive energy that he believes is intrinsic to art. This is Kuma's moment, his revelation, his apotheosis. In this strange, but enlightened work that Kuma presents on the Lido during the occasion of the Venice Film Festival, we may become aware not only of the process of cinema, recent special effects, and science fiction in film, but we may also see the positive resonance that these forms possess. Kuma's metal sphere is a sign of vigilance for humanity - to think, to reason, and ultimately to feel who we really are.

Robert C. Morgan
Chief Curator, OPEN 2003