2003 VENICE

LA LUCE CIRCORANTE-循環するヒカリ 展

St.Francesco 教会/Organized by Art Communication

2003.6.12-11.2

 

LA CANPANELLA2003
2003
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LA LUCE CIRCOLANTE
2003
753x400x600

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LA LUCE CIRCOLANTE
−循環するヒカリー


2002年の冬の始まりの11月、オレは再度ヴェネチアを訪ねた。
水の上に増殖してきた石で出来た古い都市は、水で浸食され回廊のように張り巡らされた足場板の上を、それでもいつもと変わらないゆっくりとした生活速度で朝を迎え夜になる。
極東から飛んできたオレはさっそく、13世紀に建てられたという聖フランチェスコ修道院を目指して水を掻き分けながら歩いていた。待ち合わせをしていたパオロの案内で、狭い入り口を潜り葡萄園を横切って、敷き詰めた回廊の棺の上を歩いていくと、数十本の石の柱で囲まれた20メートル平方の四角い静寂があった。そして四角く切り取られた空は、アフリカ大陸から次々と押し寄せてくる水分をたっぷり含んだ分厚い雲がビュンビュン走る束の間、ドラマチックなヒカリを中庭に降らせていた。
鋼材を持ち込んで佇んだサハラ砂漠の砂嵐に直感した[風の樹]を創ったときや、モンゴルのど真ん中でゴビ砂漠から冬の気配を感じながらイメージした[天外天風]を建てたときと同じに、この13世紀に建造された石の庭でときどきオレのスキンヘッドに降り注ぐヒカリを吸い取りながら、《循環するヒカリ》をインスピレーションしていた。エンジンも重機も持ち込むことが出来ない、ゆっくりとした歩行速度のヴェネチアの長いジカンを記憶している寺院に、2トンの硝子のヒカリと5トンの鋼材を運び込むのである。
オレはさっそく自分のFACTORYに戻り、200kgの硝子の柱を10本創り始めた。そしてマルコポーロと逆コースの海路で運ぶヒカリの柱と鋼材とともに2003年、水路でヴェネチアに持ち込み聖フランチェスコに集結させるのである。古代人と同じに筋肉を駆使した人力で、[テコ]と[コロ]と[ラセン]の知恵で圧倒的に循環するヒカリの塔を創るのだ。
石柱にくくりつけた2メートルのプリズムから大きなスペクトルを放ち、中庭では《循環するヒカリ》の塔から林立する硝子の柱が、ドラマチックな空を屈折させ、大きなKUMA BLUEのオブジェ群はヒカリを宿すだろう。

KUMA

 

It was the start of winter, November 2002.
A city of stone, resting on water, was wakening, only to fall asleep again. A rhythm dictated by tides, night and day. The streets were submerged. Not just the canals were full of water, the little alleys and thoroughfares too, seemed to kneel down for the Aqua Alta (high water). Wading through were men erecting promontories of wood for pedestrians.
As soon as I arrived from the Far East, I went to San Francesco della Vigna. With my curator, Paolo De Grandis, we entered the convent through a narrow door, crossed the little garden, and followed a passageway paved with gravestones to arrive at the cloister - a tranquil space of about 20 square metres.
Looking up at the square of sky, clouds from Africa drifted over. Intermittently, in the breaks between them, there came a light, most dramatic in its effect, which illuminated the space in a wholly new way.
I felt sensations I want to communicate. When I was in the Sahara, it was in the middle of a sand storm that I created the 'The Tree of Wind' from iron. In Mongolia, it was the sound of Winter coming from the Gobi desert that made me create 'The Wind Odyssey', right there the prairie.
So there I was, at that moment in San Francesco, with the light being absorbed on my bald pate; here in this C13th cloister, and I knew that warm feeling for what it was. Inspiration.
Inspiration, like a whisper, telling me that to this old convent, to this city, whose stone heart beats like the slow steps of priests, I would carry 2 tons of glass and 5 tons of iron.
Getting back to my own studio, I immediately started to construct 10 pillars of glass, each 3 metres long, weighing 200kg.
My goal - to make the homeward journey of Marco Polo, in the spring of 2003. To carry these pillars of light and iron back to Italy, there to remould them, ready to install in San Francesco della Vigna.
As of the men of Old Venice, I used my own muscles, with a levers, rollers, and ladders, to construct a tower of light.
In the garden, I raised 'The Luce Circolante', circulating light: prisms of glass and iron that after having absorbed light from the sky regenerate it.
In the passageway, above the tombs, I have fixed to the wall 100 metres of engraved metal sheets. These structures are designed to be sensitive to changes in natural light and recreate a new space from that which pre-existed and had a life of its own.